فرمانده آمریکایی: آینده افغانستان به سربازان خارجی بستگی دارد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

فرمانده آمریکایی نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان گفت که آینده امنیتی این کشور پس از خروج اکثریت نیروهای خارجی از افغانستان در پایان 2014 همچنان به سربازان بین‌المللی وابسته است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود واگذاری رسمی کنترل امنیتی به افغان‌ها، مذاکرات گسترده‌ای درباره این مساله که آمریکا و متحدانش می‌خواهند چه تعداد از نیروهای خود را در افغانستان برای انجام اقداماتی چون آموزش، حمایت و مقابله با تروریسم بر جای بگذارند، وجود دارد.

کاخ سفید با باقی ماندن حدود 7 هزار سرباز آمریکایی موافق است اما برخی در ارتش این کشور دو یا سه برابر این تعداد را ترجیح می‌دهند.

اگرچه حضور نیروهای خارجی در افغانستان برای حمایت از نیروهای امنیت ملی این کشور حیاتی است و هم اکنون 352 هزار تن از این نیروها کنترل امنیتی در بخش‌های مختلف افغانستان را برعهده گرفته‌اند اما این نیروها هنوز به سطحی که باید نرسیده‌اند.

ژنرال جوزف دانفورد، آخرین فرمانده نیروهای آمریکایی تحت رهبری ناتو در افغانستان به تعداد نیروهایی که وی فکر می‌کند باید در افغانستان بمانند اشاره نکرد و به جای آن به تداوم حضور این نیروها اشاره کرد.

وی در مقر خود در کابل افغانستان گفت: حضور نیروهای خارجی در افغانستان پس از 2014 به یک عامل بازدارنده بدل شده است. این مساله چیزی فراتر از تعداد سربازان است. این مساله به توانایی و ظرفیت مورد نیاز برای تداوم فعالیت نیروهای امنیتی افغان پس از 2014 مربوط است.

جنگ 12 ساله افغانستان در پی حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا و علیه اقدامات شبه نظامی گرایانه طالبان و سایر تروریست‌ها صورت گرفت و همچنان هم ضربات سنگینی را علیه نهادهای دولتی افغان و سربازان خارجی انجام می‌دهند. سایر کشورها چون ایتالیا و آلمان قصد دارند در این باره همکاری کمتری داشته باشند.

نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان (ایساف) 87 هزار نیرو که سه چهارم آن‌ها آمریکایی هستند را در افغانستان دارند.

ژنرال دانفورد با اعلام اینکه مذاکرات شدید درباره تعداد نیروها باقی مانده در افغانستان مفید نیست، افزود: من با افراد مختلفی در افغانستان از اعضای پارلمان ولایتی تا حامد کرازی، رئیس جمهوری این کشور گفت‌وگو کردم و مصر هستم که معاهده صلح امضا شود. هدف ما افغانستانی متحد، امن و با ثبات است و برای دستیابی به آن همچنان فعال هستیم و اگر به چنین هدفی دست یابیم، گمان می‌کنم که از این تلاش به عنوان یک اقدام موفقیت‌آمیز یاد می‌شود.

کشته شدن 2126 نظامی ارتش آمریکا در جنگ افغانستان

 

بر طبق شمارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا روز سه شنبه 13 اوت سال 2013 دست کم 2126 عضو ارتش آمریکا در افغانستان کشته شده‌اند. این آمار، نتیجه تهاجم آمریکا به افغانستان در اواخر سال 2001 است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمارش این خبرگزاری دو تن بیشتر از شمارش وزارت دفاع آمریکاست.

بنا بر آمار ارتش آمریکا دست کم 1759 سرباز ارتش آمریکا در افغانستان به خاطر اقدامات خصمانه جان باخته‌اند.

این وزارتخانه گزارش داد، در بیرون از افغانستان دست کم 127 عضو دیگر ارتش آمریکا به خاطر حمایت از "عملیات آزادی مستمر" در افغانستان جان خود را از دست دادند که مرگ 11 تن از آنها نتیجه اقدامات خصمانه بوده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین مرگ سه غیرنظامی ارتش را محاسبه کرده است.

در این میان بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا از زمان آغاز عملیات‌های نظامی ارتش این کشور در افغانستان، 19 هزار و 103 سرباز نیز در نتیجه اقدامات خصمانه مجروح شده‌اند.








August 14th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی